Belangrijkste doelstellingen van passend onderwijs zijn:
- Zo passend mogelijk onderwijs aanbieden en daarbij vooral kijken naar de onderwijsbehoeften van de leerlingen en minder naar de beperkingen;
- Leraren en scholen beter toerusten: passend onderwijs voor en extra ondersteuning van een leerling in de klas staat of valt met de mogelijkheden en competenties van de leerkracht(en) en de kwaliteit van de ondersteuningsstructuur in en rond de school;
- Toewijzing van extra ondersteuning vindt dichtbij de leerling plaats, in overleg met de ouders en met gebruikmaking van interne- en externe expertise;
- Het financiële systeem dat bij de nieuwe regeling passend onderwijs hoort maakt de inzet van middelen beheersbaar en transparant;
- Alle kinderen verdienen een passende plek in het onderwijs waardoor "thuiszitten" niet meer voorkomt;
- De passende onderwijsplek is zo thuisnabij mogelijk met als uitgangspunt de schoolvoorkeur van de ouders;
- Er is afstemming en intensieve samenwerking tussen onderwijs en jeugdhulp.
- Gemeenten worden verantwoordelijk voor jeugdhulp. Het jeugdbeleid en het beleid van het SWV grijpen in elkaar en versterken elkaar wederzijds.